CARDIO VS VETVERBRANDING

Dit artikel is voor iedereen die op het einde van zijn wedstrijdvoorbereiding zit en er met cardio de laatste paar kilo’s af wil hebben.

Het vorig artikel “Voeding voor wedstrijdvechters” ging vooral over het verlagen van het vetpercentage. Maar vaak zien we dat de laatste kilo’s er niet snel genoeg af gaan of dat het er naar uit ziet dat het gewenste wedstrijdgewicht niet zal bereikt worden. Sporters, gedreven zoals ze zijn, starten dan vaak bovenop hun reguliere trainingen met cardio. En alsof het nog niet goed genoeg is, het liefst op een nuchtere maag.

Maar is dat wel een verstandige aanpak?

Het idee is natuurlijk om het lichaam te dwingen om de aanwezige vetreserves aan te spreken voor energievoorziening en dat er tot een hogere vetverbranding kan worden overgegaan.

cardio -vetverbranding

Het belang van cardio voor vetbranding onglipt mij voor volgende redenen.

  • Er wordt altijd getraind op een lage hartslagfreqentie, van enig conditievoordeel kan er niet gesproken worden.
  • Van een verhoogde stofwisseling is nagenoeg geen sprake door de lage hartslagfrequentie.
  • Indien de cardio een HIIT training is worden de glycogeenvoorraden nog dieper aangetast.
  • Cardio op een lege maag heeft altijd een verhoogde spiereiwitafbraak in de spieren wat op lange termijn voor spiermassaverlies zal zorgen.

Op 1 minuut verbrand je gemiddeld 10 kcal, goed dus voor 600 kcal op een uur.
Echter mag je ervan uitgaan dat er slecht 60% vetten zijn verbrand, de rest zijn suikers. Een snel rekensommetje leert ons het volgende: 600 x 60%= 360 kcal. 1 gram vet is 9 kcal. 360 / 9= 40gr vet.
In het beste geval heb je dus 40gr vet verbrand op een uur. Dat is nog een héél eind te gaan als je 2kg van je wedstrijdgewicht zit. Je hebt bovendien ook 240 kcal koolhydraten verbrand, koolhydraten die je had kunnen “sparen” voor uw reguliere training. Is dit een verstandige strategische trainingsaanpak?

Vetverbranding en whey eiwitshake

MAAR, daar komt bij dat sommige sporters nuchter cardio doen, over de strategie had ik het hierboven al. Echter heeft onderzoek uitgewezen dat wanneer men nuchter cardio doet, men geen vet verbrand maar spiermassa. Wie goed nadenkt kan deze redenering volgen, het lichaam kiest de makkelijkste weg voor de voedzaamste stoffen.

Dit probleem kan je op één manier counteren, door voor de cardiosessie een whey eiwitshake te nemen. Op die manier kan je dus geen spiermassa verliezen. Ik hoor het je al afvragen, worden de ingenomen eiwitten niet gebruikt voor de energievoorziening tijdens de cardio en verlies je dan vet als er toch voedingstoffen aanwezig zijn? Uit labotesten is gebleken dat wanneer sporters een whey eiwitshake nemen van 30 gr eiwit voor de cardiosessie verhoogde waarden van BCAA’s en essentiële aminozuren hadden in het bloedplasma en dat de insuline concentratie na de inspanning dezelfde was als bij de placebo groep. Als je dus spiermassa wilt behouden en vet wil verliezen neem je best voor je cardiosessie een whey eiwitshake van 30 gr en na de cardio opnieuw een whey eiwitshake tenzij je maar 20 min cardio gedaan hebt. Kies altijd voor whey, en het liefst voor whey isolaat, de puurste vorm. De eerste aminozuren komen al na een kwartier vrij en dit gedurende minstens een uur om dan stelselmatig te verminderen.

Mijn conclusie over cardio en vetverbranding is:

  • Cardio op een nuchtere maag is een big NO-NO!
  • Als je cardio doet, neem dan voor en eventueel na een whey eiwitshake.
  • Stel jezelf de vraag of het verbranden van 40 gr vet en verlaagde glycogeenreserves de moeite is…
  • Ware het niet beter om je wedstrijdvoorbereiding beter te timen en je stofwisseling hoog te houden door te zigzaggen met koolhydraten?

Voor meer info of een persoonlijke afspraak kan je me altijd contacteren.

© Patrick Wittevrongel