Sportvoeding

In UFFC GYM kan je ook bij mij persoonlijk terecht voor sportvoeding en sportvoedingsadvies. Als gecertificieerd voedingscoach beschik ik over volgende certificaten.

  • Sportvoeding
  • Afslankbegeleiding
  • Voeding voor massa, kracht en uithoudingstraining en bijhorende trainingsschema’s
  • Wedstrijdvoorbereiding voor sporters met het accent op wedstrijdvechtsporters en bodybuilders

sportvoeding

Sportvoedingsadvies

Na een aantal jaar meegedraaid te hebben in naturel bodybuilding ben ik al jaren actief in de wereld van de vechtsport. Vechtsporters dienen niet alleen over spiermassa en een laag vetpercentage te beschikken, ze dienen ook nog in een uitstekende conditie te zijn. Vechtsporters trainen keihard, en belasten vaak dag na dag dezelfde spiergroepen. Correct sportvoedingsadvies is voor hen onontbeerlijk.

In een GRATIS vrijblijvend gesprek maken we een lichaamsscan en een eerste advies. Je krijgt zicht op volgende punten.

  • Lichaamsgewichtsportvoedingsadvies
  • Vetpercentage
  • Vetvrije massa
  • Botmassa
  • Viceraal vet (vet rond de organen)
  • Metabolise leeftijd
  • Vochtpercentage

Op basis van deze gegevens kan er een voedingsschema opgesteld worden. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende factoren en de doelstellingen van de sporter. We delen deze fases op in verschillende groepen.

Trainingen

Tijdens trainingen willen sporters hun conditie, lichaamssamenstelling (spiermassa, vetpercentage) en sportprestatie verbeteren. Voeding speelt hierbij een cruciale rol. De voeding moet aangepast worden aan het type training : bv. bij een intensieve training heeft een sporter meer energie en koolhydraten nodig.

Herstelperiodes

  • Fase 1: De eerste 30 min na de training/wedstrijd
  • Fase 2: De periode na de training/wedstrijd. Heeft de training 1u geduurd dan is deze fase 1 uur.
  • Fase 3: De overige tijd, is de tijd na de 2de fase tot er een nieuwe training volgt.

Wedstrijddagen

Om een goede prestatie neer te zetten tijdens een wedstrijd, is het belangrijk dat je lichaam optimaal gevoed en gehydrateerd is. Daarom heb je reeds een aantal dagen voor de wedstrijd een aangepaste voeding nodig. Ook na de wedstrijd is een aangepaste voeding belangrijk om een snel herstel te bekomen.

Rustperiodes

Sporters die een rustperiode hebben, verbruiken minder energie. De energie-inname moet dus aangepast worden om een toename in gewicht en vetpercentage te voorkomen.

Wedstrijdvoorbereiding

Er wordt niet alleen advies gegeven over sportvoeding tijdens trainingen, maar ook tijdens wedstrijden. Veel sporters “doen” gewoon hetzelfde, maar slaan daar vaak de bal mis. Ik maak een onderscheid in het volgende;

  • Wat en hoeveel eet en drink je de laatste dagen voor de wedstrijd?
  • Wat en hoeveel eet en drink je de avond voor de wedstrijd?
  • Wat en wanneer eet en drink je ’s ochtends op de wedstrijddag?
  • Wat, hoeveel, en wanneer eet en drink op de wedstrijddag?

Voedingssupplementen

De beste sportresulaten kan je niet bereiken zonder voedingssupplementen. Daarom geven we uiteraard ook advies over verschillende voedingssupplementen. We laten u door de bomen het bos zien en bezorgen je een uitgebreid advies over de inname van de door ons geselecteerde supplementen. Mogelijke voedingssupplementen zouden kunnen zijn;

  • Eiwitten
  • Vitaminen
  • Aminozuren
  • En tal van andere…

Hou ook onze blog goed in de gaten, daar verschijnen tal van interessante artikels.

Zoals je merkt is sportvoedingsadvies een moeilijke materie. Het winnen of verliezen van een wedstrijd kan ermee gepaard gaan. Vraag daarom deskundig advies aan iemand die in de sportwereld actief is.