Transvetten

Transvetten, wat zijn ze?

Hoe schadelijk zijn ze, en waar zitten ze in? Mensen die met voeding bezig zijn stellen zich die vraag wel eens. Maar al te vaak richten mensen zich op de verzadigde vetten die schadelijk zijn voor de gezondheid, maar worden de transvetten over het hoofd gezien.

Wat zijn transvetten?

Transvetten zijn een onverzadigd vloeibaar plantaardig vet dat door middel van een chemisch proces wordt omgezet in hard vet. Onverzadigde vetten zijn over het algemeen goed, transvet echter niet.

Hoe ontstaan transvetten?

Transvetten ontstaan bij het harden van plantaardige oliën zodat deze smeerbaar worden, ook wel hydrogenering genoemd. “Hydrogenering” een woord om te onthouden. Fabrikanten zijn niet verplicht de aanwezigheid van transvetten te vermelden, maar soms vermelden ze wel “bevat gehydrogeneerde vetten”. Transvetten dus, ze rekenen er dus op dat de gewone mens de boodschap niet snapt en spelen op safe door het zogezegd wel te vermelden. Hoe misleidend fabrikanten kunnen zijn…

Hoe schadelijk zijn transvetten?

Nog erger dan de verzadigde vetten, waar de meesten onder ons wel op letten. Een te hoge inname van transvetten kan leiden tot deze niet limitatieve lijst;

  • Verhoogd risico op diabetes
  • Aderverkalking
  • Te hoog cholesterol
  • Verstoring van de hormoonbalans, bij mannen verlaagde testosteron, bij vrouwen verhoogde oestrogeen.
  • Verstoring van het metabolisme
  • Obesitas
  • Hartziekte
  • Verzwakking van het totale immuunsysteem
  • En ga zo maar verder…

Waar kunnen we transvetten vinden?

Dat is de hamvraag waar iedereen zit op te wachten. Helaas zitten ze bijna overal. Vooral in geraffineerde voedingsmiddelen. Opnieuw een opsomming die niet limitatief is, maar die je er moet aanzetten om met aandacht uw voedingsmiddelen te kiezen.

  • Transvetten zitten sowieso in vlees van herkauwers. Vandaar dat vaak wit vlees als gezonder genoemd wordt dan rood vlees. Dit heeft niet alleen betrekking op het gehalte verzadigde vetten maar dus ook op de transvetten. Let op, paardenvlees is rood vlees, maar is geen herkauwer. Schapen wel.
  • Margarines, bak NIET in margarinestransvetten
  • Zachte boter
  • Mayonaise
  • Ketchup
  • Alle soorten koeken, crackers, taart, chips, enz..
  • Alle voorbereide soepen
  • Alle bouillons
  • Alle voorbereide maaltijden
  • Snoepen, twix, mars, enz..
  • Frieten en snacks gebakken in vet of plantaardige olie

Eigenlijk zitten transvetten overal, tenzij het vers is en niet afkomstig van herkauwers.

Transvetten zitten dus overal?

Bijna overal. Je moet echt doelgericht met voeding bezig zijn om ze te ontwijken, en zelfs dan is het niet simpel. En als je er toch in slaagt om transvet vrij te eten, duurt het 2 jaar om de aanwezige dosis uit je lichaam te verwerken. Dit komt vooral omdat het een kunstmatig vet is en uw lichaam het zeer moeilijk heeft met de verwerking van deze transvetten.

Bestaat er een maximum dosis transvetten per dag?

Ja, aangezien het echt moeilijk is zo niet bijna onvermijdelijk wordt grens van het toelaatbare op 2 gram gezet. Maar let op, je zit er snel aan. Terug een lijstje;

  • Frieten: 8 gram
  • Donut: 5 gram
  • Cakes, koekjes: 4 gram
  • Chips (50gr): 3 gram
  • Margarine: 3 gram
  • Koekjes (30gr): 3 gram

Deze lijst is een trendsetter. Je ziet al snel dat als je één van deze voedingsmiddelen eet, je snel boven de 2 gram zit.

Conclusie

Blijf er zoveel mogelijk vandaan, eet zoveel mogelijk vers en zo weinig mogelijk geharde vetten en geraffineerde voedingsmiddelen. Kijk op de verpakkingen, als er verzadigde vetten in zitten, zitten er naar alle waarschijnlijkheid transvetten in. Laat je niet misleiden door de term “gehydrogeneerd” het is een ander woord voor transvetten.

Veel succes met je weg naar een healthy lifestyle!